Når det gjelder utforming av rettsanmodninger, er det viktig å følge bestemte retningslinjer for å sikre at anmodningen blir behandlet effektivt og korrekt av mottakeren. Normalt skal en rettsanmodning utarbeides som et eget brev adressert til den aktuelle domstolen eller myndigheten i den relevante staten. Anmodningen må inneholde all nødvendig informasjon som er relevant for at mottakeren kan fatte en beslutning og handle i samsvar med anmodningen.
Selve saken bør presenteres kortfattet, men likevel inkludere tilstrekkelig informasjon for å unngå behovet for å inkludere kopier av store mengder dokumentasjon. Anmodningen må være skriftlig og signert av den myndigheten som utsteder den, og den skal fremlegges i originalform eller som en bekreftet kopi. Digital signatur anses generelt som tilstrekkelig, men noen stater kan kreve en håndskrevet signatur i tillegg til et stempel.
Det er også viktig å sikre at anmodningen er oversatt til det offisielle språket i mottakerstaten for å lette forståelsen og behandlingen av saken. Når det gjelder innholdet i selve anmodningen, må følgende informasjon inkluderes: hvilken myndighet som fremsetter anmodningen, beskrivelse av sakens art, partenes navn og nasjonalitet, språket som dokumentene er oversatt til, referanse til eventuelle relevante konvensjoner eller avtaler, bakgrunnen for anmodningen, ønsket bistand og en nummerert oversikt over vedleggene.
Rettsanmodningen, sammen med eventuelle vedlegg, skal sendes i to eksemplarer og bør være enten original eller bekreftet kopi. Ytterligere formelle krav kan være påkrevd i henhold til gjeldende konvensjoner eller avtaler. Når man retter en rettsanmodning til stater som ikke er dekket av en konvensjon eller avtale, er det viktig å undersøke om det er spesifikke formkrav som må oppfylles av den aktuelle staten. Slik sikrer man en korrekt og effektiv behandling av anmodningen.