Oppfølging og kommunikasjon i juridiske saker

I enhver juridisk prosess er det avgjørende at klienten føler seg ivaretatt og holdt oppdatert gjennom hele prosessen. Ifølge Regler for god advokatskikk er det en grunnleggende forpliktelse for advokaten å handle samvittighetsfullt og påpasselig med klientens interesser. Dette inkluderer også en forpliktelse til å utføre oppdraget med rimelig hurtighet.

Hastigheten på behandlingen av en sak kan variere avhengig av sakstype og omstendighetene rundt den. Noen saker krever øyeblikkelig oppfølging, mens andre kan tillate mer tid. Likevel er det viktig at advokaten ikke påtar seg nye oppdrag hvis arbeidspresset allerede er så stort at det vil påvirke behandlingen av klientens sak.

En integrert del av oppfølgingen er klientens rett til å bli holdt oppdatert om saksgangen. Kopier av all korrespondanse og andre relevante dokumenter skal sendes til klienten uten unødvendig forsinkelse. I tillegg har klienten rett til å stille spørsmål om saksgangen, og advokaten har plikt til å svare på disse henvendelsene innen rimelig tid.

Det er også viktig at klienten holdes informert om kostnadsutviklingen i saken. Ifølge Regler for god advokatskikk skal advokaten varsle klienten dersom kostnadene blir urimelig høye i forhold til klientens økonomi eller i forhold til sakens art. Dette varselet skal komme i god tid slik at klienten kan vurdere kostnadene og eventuelt ta nødvendige grep.

Kommunikasjonen mellom advokat og klient er avgjørende for å sikre en trygg og effektiv behandling av saken. Advokaten skal være tilgjengelig for klienten og besvare henvendelser så raskt som mulig. Gjennom god kommunikasjon og oppfølging kan klienten føle seg trygg på at deres interesser blir ivaretatt på best mulig måte gjennom hele prosessen.


Dersom du ønsker en gratis vurdering av din sak eller å komme i kontakt med Advokat Christian Wulff Hansen, kan du sende en e-post ved å trykke på denne linken: Send e-post