Nye regler om aktørportalen for advokater: Domstolloven § 146 andre ledd er endret ved et nytt fjerde punktum

Fra 1. januar 2024 blir det innført betydelige endringer i reglene knyttet til bruk av Aktørportalen for advokater og autoriserte advokatfullmektiger. Denne revisjonen er et resultat av den nylige endringen i Domstolloven § 146 andre ledd, som nå inkluderer et nytt fjerde punktum. Denne artikkelen gir en oversikt over de viktigste endringene og hvordan de vil påvirke praksisen for advokater som jobber med domstolssaker.

Aktørportalen som eneste fristavbrytelsesmåte

Den mest betydningsfulle endringen som trer i kraft fra 1. januar 2024, er at Aktørportalen blir den eneste godkjente måten å avbryte frister i domstolssaker. Dette gjelder spesifikt for advokater og autoriserte advokatfullmektiger som deltar i saker der Aktørportalen er obligatorisk for kommunikasjon med domstolene.

Tidligere kunne frister avbrytes ved å sende fysiske brev, fakser eller e-post direkte til domstolen. Med den nye endringen er det ikke lenger tilfelle. Advokater og advokatfullmektiger må nå benytte seg av Aktørportalen som det eneste gyldige verktøyet for å avbryte frister i slike saker. Dette vil kreve en tilpasning av praksisen for mange advokatkontorer og rettspraktikere.

HR-2019-231-A avsnitt 45-53 blir rettshistorie

En annen viktig konsekvens av denne endringen er at avgjørelsen i HR-2019-231-A, spesielt avsnitt 45-53, nå blir en del av rettshistorien. Denne avgjørelsen var tidligere kjent for å tillate alternative måter å avbryte frister på, og den var viktig for mange advokater og klienter.

Med innføringen av det nye fjerde punktum i Domstolloven § 146 andre ledd, blir denne avgjørelsen nå foreldet, og praksisen den representerte vil ikke lenger være gyldig. Dette understreker viktigheten av å holde seg oppdatert på lovgivningen og de endringer som påvirker domstolspraksis.

Konsekvenser for advokatkontorer og klienter

Endringene i reglene om Aktørportalen vil ha betydelige konsekvenser for advokatkontorer og deres klienter. Advokater må sørge for at de har tilstrekkelig kompetanse og tilgang til Aktørportalen for å kunne håndtere fristavbrudd riktig.

Klienter som er involvert i saker som krever bruk av Aktørportalen, bør også være klar over disse endringene. De bør samarbeide tett med sine advokater for å sikre at frister overholdes og at kommunikasjonen med domstolene skjer i samsvar med de nye reglene.